نحوه مصرف رازیانه در دوران قاعدگی

نحوه مصرف رازیانه در دوران قاعدگی

از جمله مشکلات عادت ماهیانه در میان بانوان می توانیم به دردهای دوران پریود اشاره کنیم. در این دوره انقباضات رحمی و درد زیرشکم و لگن ناشی از خونریزی برای برخی بانوان غیرقابل تحمل خواهد بود.
در این دوره بهتر است خانم ها از انجام دادن فعالیت های ورزشی شدید و برقراری رابطه جنسی پرهیز کنند تا باعث شدت یافتن این نوع دردها در رحم شان نشوند.برخی محصولات گیاهی در این زمینه کمک زیادی به تسکین دردهای دوران قاعدگی به بانوان و دختران جوان می کنند. گیاه رازیانه تاثیرات زیادی بر از بین بردن این قبیل دردهای زنانه در زمان عادت ماهیانه خواهد گذاشت. با خانوم ادویه همراه باشید!

رازیانه

علت درد قاعدگی

انقباضات قوی و طولانی مدت دیواره عضلانی رحم، کش آمدن و گشاد شدن گردن رحم برای ورود خون از رحم به واژن و دفع آن.

درد قاعدگی شدید می تواند نشان دهنده بیماری های زیر باشد

  1. عفونتهای لگنی
  2. آندومتریوز
  3. فیبروئیدها و سایر تومورهای خوش خیم رحم
  4. استفاده از آی یو دی

عوامل تشدید کننده درد قاعدگی

  1. مصرف کافئین
  2. استرس: مسایل عاطفی و روانی به خودی خود باعث درد نمی شوند اما می توانند درد را بدتر یا پاسخ به درمان را کمتر کنند.
  3. ورزش نکردن
  4. رژیم غذایی نامناسب
  5. درمان درد قاعدگی

برخی انواع مواد خوراکی از طریق مبارزه با التهاب، مسدود ساختن سیگنال های درد و حتی درمان بیماری های نهفته قادرند درد را ز بین ببرند که رازیانه از بهترین گیاهان دارویی در این زمینه به شمار می رود.

(علاوه بر درمان دردهای زیرشکمی و رحمی در دوران قاعدگی این گیاه فواید درمانی دیگری نیز در بردارد. برای تنظیم تخمک گذاری در بانوان و همچنین پاکسازی رحم از عرق رازیانه استفاده می شود. عرق این گیاه مزه ای تلخ دارد اما باتوجه به فواید بیشماری که برای بانوان دربردارد توصیه اکثر متخصصان طب سنتی برای درمان مشکلات زنانه است.)

رازیانه

خواص درمانی :

رازیانه باعث ایجاد تعادل هورمونی، جلوگیری از بیماری‌های دستگاه تناسلی، پیشگیری از ابتلا به سرطان رحم و دهانه رحم و درمان بیماری شایع سرد مزاجی جنسی در زنان می‌شود.

در حال حاضر به دلیل تغییر سبک تغذیه و رفتن به سمت تغذیه غربی، زنان کشورمان از مشکلات بسیاری رنج می‌برند که از آن جمله می‌توان به دردهای دوران قاعدگی، بی‌نظمی‌های این دوران، عفونت و اختلالات هورمونی اشاره کرد.

مصرف گیاهان دارویی مانند رازیانه به میزان روزانه حداقل یک لیوان، این دردها را بر طرف می‌کند و معمولا با تنظیم هورمون‌های زنانه و بهبود وضعیت زنانه همراه خواهد بود.

رازیانه حاوی استروژن گیاهی است که همان هورمون زنانه محسوب می‌شود، بنابراین مصرف آن در اختلالات قاعدگی نظیر تاخیر در قاعدگی، قطع قاعدگی یا برخی اختلالات تخمدان مفید است و باعث برقراری قاعدگی می‌شود.

مصرف این گیاه در از بین بردن علائم پس از یائسگی مانند گرگرفتگی، خشکی و ضعف مفید است. همچنین به دلیل اثر ضد اسپاسم آن در کاهش دردهای قاعدگی و دردهای گوارشی نیز می‌تواند استفاده شود. برخی مطالعات نشان‌دهنده تاثیر رازیانه در افزایش ترشح شیر مادر است.

عوارض احتمالی مصرف رازیانه

در موارد معدودی ممکن است مصرف آن به میزان بالا موجب بدتر شدن نظم دوران قاعدگی شود که در این حالت لازم است بیمار ابتدا با زیاد کردن و سپس با کم کردن میزان رازیانه به تدریج وضعیت مطلوب را بدست آورد.
نحوه مصرف

استفاده از رازیانه به صورت دمنوش که میزان و نحوه تهیه آن مانند چای معمولی است بسیار به صرفه است، درواقع تهیه دمنوش رازیانه و مصرف آن مفیدتر و هزینه استفاده از آن، نسبت به عرق آن ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد. همچنین مصرف رازیانه با این روش می‌تواند مشکل بسیار شایع عادت ماهانه‌ دردناک را برطرف کند.

سعی کنید به جای استفاده از داروهای مسکن به استفاده از محصولات طبیعی برای درمان دردهای دوران قاعدگی خود بپردازید. درمان های گیاهی بالطبع زیان های کمتری برای بدنتان دربرخواهند داشت. عادت ماهیانه هرماه برای خانم های جوان تکرار می شود و دردهای ناشی از آن می تواند در روند زندگی روزمره آن ها به خصوص خانم های شاغل و دانشجویان اختلالات زیادی ایجاد کند. به همین خاطر طب سنتی مصرف رازیانه را به این افراد پیشنهاد کرده است.

رازیانه گیاه بومی مدیترانه و چند ساله با بویی دلپذیر و دارای گل های زرد در حال حاضر در سراسر جهان یافت می شود. از دانه های خشک رازیانه اغلب در آشپزی به عنوان ادویه ای شبیه انیسون استفاده می شود. علاوه بر این، از دانه های خشک و روغن رازیانه برای تهیه دارو نیز استفاده می شود.

سایر عوارض

رازیانه به صورت خوراکی برای گریه بیش از حد در نوزادان (کولیک)، سوءهاضمه، گرفتگی قاعدگی و علائم یائسگی استفاده می شود، اما شواهد علمی خوبی برای حمایت از این موارد تاکنون وجود ندارد.

در غذاها و نوشیدنی ها نیز از روغن و دانه رازیانه به عنوان طعم دهنده نیز استفاده می شود. در فرآیندهای تولیدات دیگر از روغن رازیانه به عنوان یک ماده طعم دهنده در برخی ملین ها و به عنوان یک ماده معطر در صابون ها و مواد آرایشی نیز استفاده می شود.

به گزارش وب ام دی، رازیانه روده بزرگ را شل می کند، همچنین حاوی ماده ای است که مانند استروژن در بدن عمل می کند.

رازیانه و قاعدگی

دانه های رازیانه برای تهیه چای معطری می توانند در آب جوشانده و صبح با معده خالی برای تنظیم قاعدگی نوشیده شود. می توانید 2 قاشق چایخوری دانه رازیانه را در یک لیوان آب مخلوط کرده و یک شب بگذارید سپس آب را صاف کرده و صبح بنوشید.

مصارف مختلف رازیانه

هنگام مصرف به صورت خوراکی: رازیانه به احتمال زیاد در مقادیری که به طور معمول در غذا یافت می شود ایمن است. هنگام استفاده در دوزهای مناسب برای مدت کوتاهی هم به احتمال زیاد بی خطر است.

اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا رازیانه در صورت استفاده طولانی مدت به عنوان دارو بی خطر است وجود ندارد. اگرچه امری نادر است، اما عوارض جانبی آن می تواند باعث بروز ناراحتی معده شود. هنگام مصرف روغن ضروری رازیانه به صورت خوراکی در برخی افراد تشنج نیز رخ داده است.

هنگامی که روی پوست مالیده می شود: رازیانه به احتمال زیاد گزینه ایمنی است، اما در برخی افراد رازیانه باعث بروز حساسیت بیش از حد پوست در برابر آفتاب و ایجاد آفتاب سوختگی می شود، بنابراین بهتر است از ضدآفتاب استفاده کنید.

هشدارها و احتیاط های ویژه

بارداری: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده از رازیانه در دوران بارداری بی خطر است وجود ندارد، بنابراین برای سلامت خود و فرزندتان از مصرف آن در این دوران خودداری کنید.

شیردهی: رازیانه در دوران شیردهی به احتمال زیاد گزینه ایمنی نیست. گزارش شده است به سیستم عصبی دو نوزاد شیرخوار پس از نوشیدن چای گیاهی حاوی رازیانه توسط مادران شان آسیب وارد شده است.

کودکان: به احتمال زیاد مصرف رازیانه در دوزهای مناسب در بچه های مبتلا به کولیک تا یک هفته ایمن است.

آلرژی نسبت به کرفس یا هویج: رازیانه در افراد دارای حساسیت نسبت به این گیاهان واکنش آلرژیک ایجاد می کند.

اختلالات خونریزی: رازیانه لخته شدن خون را آهسته می کند. مصرف رازیانه خطر خونریزی یا کبودی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی نیز افزایش می دهد.

شرایط حساس به هورمون مانند سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم رحم: رازیانه مانند استروژن عمل می کند، بنابراین در صورت ابتلا به بیماری که توسط استروژن بدتر می شود از مصرف رازیانه خودداری کنید.
تداخل با داروها:

قرص های جلوگیری از بارداری (داروهای پیشگیری از بارداری) با رازیانه تداخل ایجاد می کنند.

موارد مهم

برخی از قرص های ضدبارداری حاوی استروژن هستند، رازیانه همان اثرات استروژن را دارد، اما به اندازه استروژن موجود در قرص های جلوگیری از بارداری قوی نیست.

مصرف رازیانه همراه با قرص های ضدبارداری اثربخشی قرص های جلوگیری از بارداری را کاهش می دهد. در صورت مصرف رازیانه همراه با قرص های جلوگیری از بارداری از روش های دیگر جلوگیری از بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید.
سیپروفلوکساسین با رازیانه تداخل ایجاد می کند

سیپروفلوکساسین به عنوان یک آنتی بیوتیک رازیانه ممکن است میزان سیپروفلوکساسین بدن را جذب کند. مصرف رازیانه همراه با سیپروفلوکساسین باعث کاهش اثربخشی آن می شود، بنابراین برای جلوگیری از این تداخل رازیانه حداقل یک ساعت پس از سیپروفلوکساسین مصرف شود.
استروژن ها با رازیانه تداخل ایجاد می کنند

مقادیر زیادی از رازیانه همان اثرات استروژن را دارد، اما رازیانه به اندازه قرص های استروژن قوی نیست. مصرف رازیانه همراه با قرص های استروژن اثربخشی قرص های استروژن را کاهش می دهد.
تاموکسیفن با رازیانه تداخل ایجاد می کند

برخی از انواع سرطان تحت تاثیر هورمون های بدن قرار دارند. سرطان های حساس به استروژن سرطان هایی هستند که تحت تاثیر سطح استروژن در بدن قرار می گیرند.

از تاموکسیفن برای کمک به درمان و پیشگیری از این نوع سرطان استفاده می شود. به نظر می رسد رازیانه بر میزان استروژن در بدن تاثیر می گذارد. مصرف رازیانه همراه با تاموکسیفن باعث کاهش اثر تاموکسیفن می شود.

دوز مناسب مصرف رازیانه به عوامل مختلفی مانند سن، وضعیت سلامتی و چندین عامل دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین دامنه مناسب دوز رازیانه وجود ندارد. بخاطر داشته باشید محصولات طبیعی همیشه هم لزوما بی خطر نیستند و مقدار مصرف آن مهم است. حتما دستورالعمل های مربوط به برچسب روی محصولات را بخوانید و قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

اینستاگرام خانوم ادویه

منو اصلی