خواص پودر ژلاتین

پودر ژلاتین

پودر ژلاتین : ژلاتین یک ماده بدون رنگ و بدون مزه است که از کلاژن گرفته شده است که این کلاژن در بخشی از قسمت های بدن حیوانات وجود دارد. ژلاتین کاربرد های زیادی دارد و در صنعت لوازم آرایش، دارو و به عنوان عوامل ژل مانند در پخت و پز استفاده می‌ شود. ژلاتین همچنین برای مراقبت از مو و پوست خواص بسیار زیادی دارد و می توانید آن را به صورت داخلی و خارجی استفاده کنید.

ژلاتین چیست؟

اکثر ما از ژلاتین به طور منظم برای درست کردن دسر استفاده می‌ کنیم اما تعداد کمی از ما در مورد آن اطلاعات کامل داریم. علت این است که کلاژن یک پروتئین می‌ باشد که در بدن انسان و بدن حیوانات یافت می شود. این پروتئین در قسمت هایی مثل پوست ، غضروف، تاندون استخوان و رباط وجود دارند . کلاژن همچنین یک ماده ضروری برای انعطاف پذیری پوست است و نقش حیاتی در سلامت استخوان ایفا می‌ کند.
ژلاتین چگونه ساخته می‌ شود؟

پوست و استخوان ها در بعضی از حیوانات به راحتی برش داده می شوند و با آب مخلوط می شوند. آبی که با این مواد مخلوط می شود، باید حالت اسیدی شبیه به سرکه داشته باشد تا کلاژن بتواند داخل آن حل شود. سپس این ترکیب تحت دماهای مختلف قرار می گیرد تا راحت تر داخل آب حل شود. زمانی که داخل آب حل شد، سه لایه از آن تشکیل می‌ شود. لایه سطحی که چربی است. لایه میانی که کلاژن است و لایه زیرین یک ماده جامد حل نشده می باشد.

هم لایه سطحی و هم لایه زیرین خارج می‌ شوند و لایه میانی به تنهایی باقی می ماند. سپس تحت پروسه خالص سازی قرار می گیرد. بعد از این که این پروسه انجام شد، یک مایع تمیز از آن باقی می‌ ماند که سپس آن را خشک می‌ کنند و یک ماده ای شبیه به عسل به صورت مایع غلیظ از آن به جا خواهد ماند. سپس این ماده با همین غلظت تحت فشار قرار می گیرد و آن را با شکل های مختلف در می آورند و دوباره خشک می کنند . در نهایت آن را بسته بندی خواهند کرد.

انواع ژلاتین

1-ورق ژلاتین

ژلاتین برگ ورقه های ژلاتینی می ‌باشند که از طریق حل شدن پودر نهایی ژلاتین در آب به دست می آیند و سپس آن را به صورت ورقه هایی پرس می کنند. در بسیاری از کشور ها ورق ژلاتینی به آسانی به دست نمی آید اما می توانید آن را به صورت آنلاین سفارش دهید.

2- پودر ژلاتین

پودر ژلاتین بدون مزه ، یعنی یک پودر ژلاتین خالص بدون هیچ گونه چاشنی اضافه که همیشه خود من ترجیح می دهم ژلاتین بدون طعم را خریداری کنم تا بتوانم آن را در رسپی های مختلف یا حتی برای مراقبت از پوست استفاده کنم.

3- کپسول‌های ژلاتین

کپسول های ژلاتین به راحتی در دسترس هستند و عموماً برای درمان آرتروز، شکستگی استخوان، پوکی استخوان و تقویت مفصل استخوان و ناخن استفاده می‌ شوند . کپسول های ژلاتین همچنین می‌توانند کیفیت پوست و مو را بالا ببرند.

فواید ژلاتین برای سلامتی

1- سرشار از آمینو اسید

از آن جایی که ژلاتین تقریباً ۹۸ تا ۹۹ درصد پروتئین دارد، در نتیجه آمینو اسید های ضروری زیادی داخل آن قرار گرفته است. محتوای آمینو اسید ژلاتین بستگی به نوع بافت حیوانی مورد استفاده متفاوت خواهد بود. ژلاتین سرشار از آمینو اسید مانند آلانین، لیسین، پرولین ، لیزین، گلوتامیک اسید، هیدروکسی پرولین ، کریستین و لیوسین است. لیسین، آلانین هیدروکسی پرولین و پرولین در ژلاتین یافت می‌ شوند و یک ماده ضروری برای عملکرد بدن محسوب می گردند.

2- کمک به پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از رایج‌ ترین وضعیت هایی است که بعد از آرتروز در افراد ایجاد می‌ شود و زمانی است که غضروف بین مفصل ها دچار شکستگی می‌‌گردد و عاملی برای ایجاد التهاب است. کلاژن می‌ تواند این سفتی و ورم را کاهش دهد. یکی دیگر از فواید مصرف ژلاتین این است که به عنوان دارو های آرتروز با عوارض جانبی کم مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

3- مناسب برای پوست و مو

مصرف مواد غذایی حاوی کلاژن که ژلاتین هم از آن گرفته می‌ شود ، همیشه برای تقویت پوست و مو توسط متخصصان توصیه می‌ شود. هر نوع ژلاتینِ کلاژن مانند کلاژن ماهی، کلاژن گوشت گاو می تواند رطوبت پوست را در صورت استفاده منظم بهبود ببخشد. همچنین استفاده از ژلاتین به عنوان یک مکمل رژیم غذایی و فقط مصرف یک قاشق غذاخوری از آن به صورت روزانه می تواند قطر مو های شما را حدود ۹ تا ۱۱ درصد افزایش دهد که کاملا مشهود خواهد بود. اگر از ریزش مو رنج می برید ، پیشنهاد می کنم که مکمل‌ های کلاژن یا ژلاتین را به طور منظم مصرف کنید.

4- مناسب برای سلامت ذهن

برای عملکرد مناسب بدن، سیستم عصبی مرکزی به آمینو اسیدهایی مخصوصاً تریپتوفان، تیروزین هیستیدین، آرژنین و گلیسین نیاز دارد. تعادل نداشتن در میزان آمینو اسید ها یکی از عوامل ایجاد مشکلات ذهنی مانند اسکیزوفرنی و اختلالاتی در بدن می باشد. ژلاتین سرشار از آمینو اسید آرژنین و گلیسین است که برای عملکرد مغز و سلامت ذهن ضروری هستند که به بهبود خواب فرد هم کمک می کند.

5- مناسب برای ورزشکاران

آسیب دیدگی در طول ورزش یک اتفاق رایج است و برای افراد متخصص در این زمینه هم رخ می‌ دهد. مصرف مواد غذایی سرشار از کلاژن به بهبود این زخم ها در کوتاه‌ ترین زمان ممکن کمک می‌ کند و همچنین اثر آنابولیک روی بافت غضروف دارد. مطالعه ای به مدت ۲۴ هفته روی این ورزشکاران انجام شد و به این نتیجه رسیدند که مصرف کلاژن به طور منظم می تواند درد را کاهش دهد و التهاب را بکاهد و به بهبود سریع تر بعد از آسیب دیدگی کمک کند.

برای خرید ژلاتین در بسته های بیست هزار تومانی بر روی لینک کلیک کنید!

6- کمک به کاهش وزن

یک رژیم با میزان کالری کنترل شده مصرف کنید . احتمالاً اهمیت مصرف غذا برای سیر ماندن در طولانی مدت را می دانید. ژلاتین هم جزء مواد غذایی می باشد زمانی که افراد چاق از آن استفاده کنند، مدت زمان طولانی‌تری سیر باقی می‌ مانند و در نتیجه می‌ توانند به برنامه رژیمی خود پایبند بمانند.

7- مناسب برای افراد دیابتی

مواد غذایی حاوی گلیسیرین مانند ژلاتین به جلوگیری از آسیب دیدگی بافت بدن که بر اثر التهاب مزمن ایجاد شده و یک اتفاق رایج در بیماران دیابتی می باشد، کمک می کند. در یک مطالعه ۷۴ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ به دو بخش تقسیم شدند و یک گروه از گلیسین و گروه دیگر از پلاسبو به مدت سه ماه استفاده کردند. گروهی که گلیسین مصرف کرده بودند ، بهبودی بیشتری را در کاهش التهاب مزمن از خودشان نشان دادند.

8- مراقبت از کبد

ژلاتین سرشار از پرولین است که به کاهش رادیکال‌ های آزاد کمک می‌ کند. دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد. از وضعیت های میتوکندری مراقبت می کند و تولید انرژی را بالا می‌ برد. همچنین اثر محافظت کنندگی برای کبد دارد. گلیسین همچنین یک آمینو اسیدی است که در ژلاتین یافت می‌ شود و به عنوان یک ماده محافظت کننده برای کبد محسوب می گردد. مصرف غذاهای حاوی آمینو اسیدها به کاهش آسیب دیدگی کبد نیز کمک خواهند کرد.

9- دارای خواص ضد تومور

ژلاتین می تواند خواص ضد سرطانی بسیار قدرتمندی داشته باشد . همچنین فعالیت‌ های مهمی را در بدن برای مقابله با سلول های تومور انجام می دهد. اگرچه ژلاتین حاصل از بدن گاو این خواص یکسان را ندارد اما گلسین می تواند عاملی برای جلوگیری از تومورهای ملانوما شود.
از کجا ژلاتین بخریم؟

می‌ توانید ژلاتین های طعم دار و بدون طعم را به راحتی از همه فروشگاه ها در کشور تهیه کنید . همچنین می توانید آن ها را به صورت آنلاین هم سفارش دهید. کپسول ‌های ژلاتین در تمام داروخانه‌ ها در دسترس هستند.

برای خرید ژلاتین در بسته های بیست هزار تومانی بر روی لینک کلیک کنید!

عوارض جانبی ژلاتین

مصرف بیش از حد ژلاتین می‌ تواند عاملی برای نفخ و سنگینی شکم باشد. در موارد نادری افراد به ژلاتین حساسیت دارند. زمانی که از آن برای مراقبت از پوست استفاده می کنید، ممکن است بیش از حد پوست شما را خشک کند اما در از بین بردن جوش های سرسیاه بسیار موثر است و گاهی اوقات این کار را از طریق یک راه دردناک انجام می دهد.

3 تا از بهترین روش ها برای استفاده از ژلاتین در پوست، مو و سلامت

1-در آشپزی

خود من در منزل به طور منظم از ژلاتین برای تهیه پودینگ استفاده می کنم. به جای خرید پودینگ و این دسر ها که سرشار از نگهدارنده و رنگ مصنوعی هستند، می توانید خودتان این دسر های سالم را در منزل با استفاده از ژلاتین تهیه کنید. یک قاشق غذاخوری ژلاتین را روی این دسر بپاشید. دو فنجان شیر اضافه کنید و اجازه دهید که ۵ دقیقه قول بخورد و سپس دوباره آن را گرم کنید تا ژلاتین ذوب شود. اکنون می توانید آن را بردارید و مقداری وانیل و عسل برای طعم بهتر به آن اضافه کنید . سپس آن را خوب هم بزنید و داخل قالب بریزید. همچنین می توانید آن را روی میوه ها هم استفاده کنید.

2- برای مراقبت از پوست

خود من پودر ژلاتین را برای ماسک های لایه بردار در منزل استفاده می کنم. برای تهیه این نوع ماسک باید مقدار کمی شکر زرد داخل یک کاسه بریزید. ۳ قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید که این ترکیب روی شعله کم جوش بخورد تا شکر به طور کامل داخل آب حل شود. دو قاشق غذاخوری آبِ شکر را داخل یک کاسه بریزید و یک قاشق غذاخوری ژلاتین به آن اضافه کنید و اجازه دهید که این ترکیب چند دقیقه بماند. اکنون دوباره آن را گرم کنید تا ژلاتین به طور کامل حل شود. بعد از حل شدن ترکیب ژلاتین، یک چهارم قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. اکنون ماسک لایه بردار شما آماده است.

3- برای مراقبت از مو

برای مراقبت از مو می توانید رسپی را به سادگی از پودر ژلاتین درست کنید. برای مراقبت از مو یک سوم فنجان شیر نارگیل را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل طبیعی و ارگانیک ترکیب کنید و دو قاشق چای خوری ژلاتین بدون طعم روی آن بپاشید. ۵ دقیقه صبر کنید تا خوب جوش بخورد و سپس دوباره آن را جمع کنید تا ژلاتین ذوب شود. اکنون باید آن را داخل فریزر بگذارید تا سفت گردد و آن را هم بزنید تا به شکل یک خمیر در بیاید و آن را روی موهایتان استفاده کنید. این محصول مراقبت از مو یک ماده عالی برای نرمی و براقیت مو های شما خواهد بود.

برای رفتن به فروشگاه خانوم ادویه بر روی لینک کلیک کنید

برای مشاهده صفحه اینستاگرام بر روی لینک کلید.

برای خرید ژلاتین در بسته های بیست هزار تومانی بر روی لینک کلیک کنید!

منو اصلی