ادویه شله مشهدی

تاریخچه ادویه

خانوم ادویه و ادویه مخصوص شله مشهدی :

هر کدام از استان های کشور غذای خاصی را دارند که در مراسمات مختلف تهیه و سرو می شود. شله مشهدی یکی از آش های لذیذ، خوشمزه و قدیمی است که در مشهد با عنوان شله شناخته می شود. شله مشهدی که بیشتر به عنوان آش نذری در ماه های محرم و صفر در هیئت های عزاداری طبخ می شود، آشی بدون سبزی است که با حبوبات، گوشت و ادویه جات فراوان پخته می شود. گاهی برای مقوی تر شدن آن از مغز قلم گوسفند هم استفاده می شود. عمدتا مشهدی ها این غذا را در کنار قیمه سرو می کنند. طبخ این غذای لذیذ زمانبر بوده و به صبر فراوان نیاز دارد. در ادامه یکی از دستورات تهیه شله مشهدی لذیذ آورده شده است.

ادویه شله مشهدی:

مهم ترین عامل در ایجاد طعم لذیذ این غذاست.

ادویه شله مشهدی شامل:

دارچین: 1 قاشق چایخوری

زنجبیل: به مقدار لازم

جوز هندی: نصف قاشق چایخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

هل ساییده شده: 1 قاشق چایخوری

فلفل سیاه: 1 قاشق چایخوری

گوشت دنده گوسفندی: 500 گرم

پیاز: دوعدد

لوبیا قرمز: نصف پیمانه

لوبیا چیتی: نصف پیمانه

عدس: نصف پیمانه

ماش: نصف پیمانه

نخود: نصف پیمانه

بلغور: یک پیمانه

برنج: نصف پیمانه

طرز تهیه:

حبوبات و بلغور را از شب قبل خیس کنید تا نفخ آنها گرفته شود. پیاز را با گوشت تفت دهید، آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت بپزد. سپس آن را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. حبوبات را بپزید. بلغور و برنج را با حرارت ملایم بپزید. سپس حبوبات پخته را به آن اضافه کنید تا کاملا پخته و له شود. گوشت ریش ریش شده را به مواد بالا اضافه کنید تا پخته و کشدار شود. بعد از له و کشدار شدن غذا، ادویه شله مشهدی را در آب گرم حل کرده و به شله اضافه کنید و دائم هم بزنید تا غذا کاملا جا بیافتد.

همانگونه که در بالا اشاره شد ادویه های شله مشهدی عبارتند از: زنجبیل، دارچین، جوز هندی، هل، فلفل سیاه و فلفل قرمز. ادویه جات شله مشهدی نه تنها باعث طعم دهی به غذا می شود، بلکه به دلیل استفاده از حبوبات فراوان داخل غذا باعث از بین رفتن نفخ و سردی غذا نیز می گردند.

زنجبیل:

زنجبیل درجه یک

زنجبیل یک ادویه جادویی است که علاوه بر طعم بی نظیر آن، به عنوان یکی از ادویه های شله مشهدی نه تنها طعم بی نظیری به غذا می دهد، بلکه به دلیل وجود حبوبات فراوان در غذا، به هضم بهتر غذا کمک کرده و مانع از ایجاد نفخ می شود. حبوبات دارای کربوهیدرات هایی هستند که هضم آنها دشوار است. استفاده از زنجبیل در کنار آنها به هضم غذا کمک می کند. همچنین باعث جذب بهتر مواد غذایی موجود در غذا می شود.

دارچین:

دارچین

دارچین ادویه ای مقوی است که به خاطر عطر، رنگ، طعم و خاصیت بی نظیرش کاربرد بسیاری دارد. دارچین هم یکی از ادویه های شله مشهدی است که نه تنها رنگ و بوی عالی به غذا می دهد، بلکه به هضم بهتر غذا کمک می کند.

فلفل سیاه:

خرید فلفل سیاه درجه یک

فلفل سیاه حاوی ویتامین C، ویتامین K، آهن، پتاسیم و منیزیم است. فلفل سیاه به عنوان ادویه شله مشهدی علاوه بر مزه تند، فواید خاصی دارد که باید درنظر گرفته ‌شوند. فلفل سیاه با ترشح اسید هیدروکلریک، فرآیند گوارش را آسان می کند و عوارض گوارشی ناشی از مصرف حبوبات زیاد در شله را از بین می برد و از ناراحتی های مربوط به روده و معده جلوگیری می کند.

هل:

خرید هل درجه یک (هِل)

در طب سنتی هند، درمان ناراحتی های گوارشی از خواص مهم هل شمرده شده است. هل به عنوان یکی از اجزای ادویه شله مشهدی علاوه بر عطر بی نظیر خود در غذا، از اسیدی شدن معده جلوگیری کرده و التهاب معده و ناراحتی های دستگاه گوارشی مثل نفخ را بهبود می بخشد.

جوز هندی:

جوز هندی

صرف نظر از نقش جوز هندی به عنوان ادویه در این غذا، جوز هندی منبع مفیدی از انواع ویتامین ها، آهن، روی، مس، کلسیم، اسیدهای آمینه، املاح معدنی و فلاونوئیدها است. این ادویه به کار رفته در شله مشهدی، هضم کننده غذا، ضد نفخ، ضد درد، ضد میکروب، مقوی معده و ضد اسپاسم (دل درد) است.

فلفل قرمز:

فلفل قرمز - خانوم ادویه

این ادویه به کار رفته در شله مشهدی، با طبیعت گرم خود طبع سرد حبوبات را از بین برده و به هضم بهتر غذا در معده کمک می کند. همچنین میزان رفلکس معده را کاهش می دهد.

 

برای تهیه این محصولات میتوانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

برای اطلاع از خواص دارویی ادویه ها موارد منع مصرف میتوانید پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

برای ورود به پیج اینستاگرام میتوانید بر روی این لینک کلیک نمایید.

منو اصلی